Com ha de ser una dieta sana?















La dieta mediterrània és la base d'una alimentació saludable i ha estat reconeguda per la comunitat científica internacional com un patró alimentari dels més saludables i equilibrats del món. El 2010 va ser declarada Patrimoni Immaterial de la Humanitat de la Unesco.

De fet, l'advertència de l'OMS no diu res que no sabéssim:  el consum de carn vermella i processada ha de ser ocasional, la qual cosa no vol dir que s'hagi d'eliminar de la dieta.

La dieta mediterrània es caracteritza per:

Predomini d' aliments d'origen vegetal, en relació amb els d'origen animal, amb més peix que carns, i d'aquestes, les varietats més magres. Amb moderació, també inclou els ous, les llets fermentades i els formatges.
Preferència pels productes locals i de temporada.
Utilització d' espècies i herbes aromàtiques (comí, orenga, pebre, llorer, farigola, romaní, canyella, menta...).
Una gran riquesa i varietat gastronòmica.


El Codi Europeu contra el Càncer recomana menjar cereals integrals, llegums, fruita i verdura; limitar el consum d’aliments altament calòrics com sucres o greixos; evitar les begudes ensucrades i la carn processada, i limitar la carn vermella i els aliments amb un alt contingut de sal.

Però amb quina freqüència hem de menjar aquests aliments?


La piràmide de l'alimentació ens dóna la pauta.

Al vèrtex hi trobem dolços, pastisseria, embotits i carns vermelles, i a la base, fruita, verdura, arròs, pa i pasta.

Aquesta és la pauta de consum:

De quatre a vuit gots d' aigua cada dia.

De quatre a sis racions de cereals i fècules (pa, patates, arròs, pasta i altres cereals, preferentment integrals) al dia.

Cinc racions al dia –o més– de fruita, verdura i hortalisses.

Tres racions al dia de làctics (llet, formatge, iogurt...).

Llegums, tres o quatre cops a la setmana.

Peix i marisc, tres o quatre cops a la setmana.

Ous, tres o quatre cops a la setmana.


Carn blanca i vermella, tres o quatre cops a la setmana.


Oli i fruita seca, de tres a set cops per setmana.




Per seguir una dieta mediterrània, també s'han de respectar els consells següents:


És convenient fer entre tres i cinc àpats al dia que es complementin entre ells

L' esmorzar és un àpat decisiu en l'equilibri alimentari, per això cal que sigui complet, amb lactis, cereals (pa, galetes, cereals d'esmorzar…) i fruita fresca (sencera, trossejada, sucs…).

El dinar i el sopar han de ser àpats complementaris i s'ha d'evitar la repetició d'aliments i preparacions.

El consum de vi és opcional, únicament per als adults, pres amb moderació durant els àpats i en el context d'una alimentació equilibrada.

Potenciar el consum de fruites, verdures i hortalisses.

Incloure amb més freqüència els llegums i la fruita seca.

Prioritzar el consum de peix i moderar el de carns, especialment les més grasses.

 L'ou és una bona alternativa a la carn o el peix.

Tenir en compte que aliments com el pa, la pasta, l'arròs i les patates són bàsics.

Valorar els avantatges de les varietats integrals.

Escollir, sempre que sigui possible, l' oli d'oliva, tant per cuinar com per amanir.

Prioritzar l' aigua davant d'altres begudes.

EL 50% dels càncers es poden prevenir amb un seguit d’hàbits saludables, entre els quals, tenir una alimentació rica en fruita i verdura, fer activitat física regular, com caminar 30 minuts diaris, i evitar hàbits tòxics, com el consum de tabac o alcohol.


http://www.ara.cat/premium/societat/ha-dieta-sana_0_1456654430.html