“Cuidar-se té resultats”. La meitat dels càncers es podrien prevenir amb hàbits saludables

















“La salut és un bé que hem de cuidar, tenim aquesta responsabilitat”, diu Clara Rosàs, gerent de la Federació Catalana d’Entitats contra el Càncer (Fecec). “Evidentment, no és garantia de res, però compres menys números de la rifa”, afegeix. Sota aquesta premissa -que la prevenció és a les nostres mans- se celebra aquests dies la Setmana Catalana de la Prevenció del Càncer. Un de cada dos homes i una de cada tres dones desenvoluparà un càncer a la seva vida. El diagnòstic precoç i la millora dels tractaments n’han fet augmentar la supervivència però les autoritats sanitàries posen el focus en la prevenció. Segons l’Agència Internacional de Recerca en Càncer de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), fins al 50% dels càncers es poden prevenir amb un seguit d’hàbits saludables, com ara una alimentació rica en fruita i verdura, fer activitat física regular, com caminar 30 minuts diaris, i evitar hàbits tòxics, com el consum de tabac o alcohol. A aquesta rutina s’hi han d’afegir altres mesures com ara seguir els cribatges i els programes de vacunació, evitar l’exposició excessiva al sol i a substàncies cancerígenes i viure en un espai lliure de fum.
De fet, el Codi Europeu contra el Càncer, que s’ha actualitzat recentment després d’una dècada sense fer-ho, recull fins a 12 consells per reduir el risc de patir un càncer. I l’èmfasi es posa en l’alimentació i l’activitat física. Però, a diferència del codi anterior, ara es recomanen coses concretes: menjar cereals integrals, llegums, fruita i verdura; limitar el consum d’aliments altament calòrics com sucres o greixos; evitar les begudes ensucrades i la carn processada, i limitar la carn vermella i els aliments amb un alt contingut de sal. “Aquest codi és més específic perquè la nutrició i la falta d’activitat física es relacionen amb els tumors de còlon i recte, altres càncers digestius, i càncer de mama i endometri en dones”, destaca Carmen Cabezas, subdirectora de Promoció de la Salut.


Una dieta saludable es tradueix en una alimentació variada “perquè les substàncies protectores estan repartides de manera aleatòria en els diferents aliments”
 cal menjar fruita i verdura “de diferents colors”.
 I una guia pot ser la clàssica piràmide dels aliments, ja que a part d’agrupar-los pel seu contingut nutricional també ho fa per la proporció de consum diari: els cereals integrals, les verdures, els llegums i la fruita són a la base -per tant se n’han de menjar més- i els aliments rics en greixos i sucre són al vèrtex “perquè el seu consum ha de ser ocasional”


Què cal fer: 
menjar cereals integrals, llegums, fruita i verdura;
limitar el consum de sucres i greixos
evitar la carn processada,les carns processades poden tenir molts més contaminants que són altament cancerígens 
i limitar la carn vermella i els aliments amb un alt contingut de sal


Independentment d’anar al gimnàs o caminar mitja hora diària, estar assegut nou hores a la feina també és un factor de risc”,
incloure en la rutina diària coses tan senzilles com ara aixecar-se de la cadira i anar a parlar amb el company de feina en lloc d’enviar-li un whatssap o fer trucades i mantenir converses drets en lloc d’asseguts.
“Menja sa i mou-te”. Amb aquesta premissa no només estem prevenint el càncer sinó també les malalties cardiovasculars
 l’activitat física s’ha de fer de manera “moderada, regular i cadascú en la seva justa mesura”.

“Només amb una alimentació sana, evitant l’obesitat i fent activitat física diària -pujar i baixar escales, caminar, nedar o fer bicicleta- ja es podrien evitar el 18% dels casos”, Rosàs considera que la gent “no està prou conscienciada”. De fet, només un 12% de la població catalana menja cinc peces de fruita i verdura. “Nosaltres podem facilitar informació i l’administració hi pot ajudar, però al final és decisió de cadascú cuidar-se o no”. I, com diu Padró: 
“Cuidar-se té resultats”.