La reducció de la velocitat a 80 km/h no disminueix la contaminació

Vés a: La reducció de la velocitat a 80 km/h no disminueix la contaminació

Investigadors de l’Institut de Recerca d’Economia Aplicada (IREA) de la Universitat de Barcelona han publicat un estudi que analitza l’impacte sobre la contaminació atmosfèrica de les polítiques de la velocitat variable i de limitació màxima a 80 km/h a les vies d’accés de la ciutat de Barcelona.

El treball, que forma part de la tesi doctoral en curs de Jordi Rosell, dirigida pel catedràtic de la Facultat d’Economia i Empresa Germà Bel, compara l’evolució dels contaminants de partícules en suspensió de menys de 10 µm (PM10) i d’òxids de nitrogen (NOx) des de l’any 2006 fins al 2010, tant en municipis amb aquestes limitacions de velocitat com en municipis sense limitacions.

Les principals conclusions són que la política de la velocitat variable aconsegueix reduir els contaminants de PM10 i NOx. Per contra, l’efecte de la limitació de la velocitat màxima de 120 o 100 km/h a 80 km/h no té efecte, o fins i tot és contraproduent, ja que s’han trobat augments dels nivells de contaminació del 5 % en les PM10 i d’entre un 1,7 i un 3,2 % en els NOx.

«Tal com s’ha vist en altres experiències europees, els impactes de reduir la velocitat màxima per sota dels 100 o 90 km/h en grans àrees metropolitanes no té un efecte sistemàtic de reducció dels nivells de contaminació», afirma Jordi Rosell. En canvi, afegeix l’investigador, «l’homogeneïtzació en el flux del trànsit, evitant parades i arrencades, hi tindria un paper important, ...