Maria Antònia Oliver , 48è Premi d'Honor dels Lletres Catalanes que lliura Òmnium Cultural.



Vostè va ser la primera escriptora en crear una dona detectiu en la literatura catalana, la Lònia Guiu.

Sí, però jo no me'n adonava. Vaig triar-la a ella i em va sortir bé. La vaig triar quan vam fer 'Negra i consentida' d'Ofèlia Dracs. Vaig trobar que el conte que havia fet estava bastant bé, i vaig pensar que aquesta dona em serviria per escriure novel·les policíaques. L'únic que passava és que jo no era cap entesa ni cap lectora d'aquestes novel·les.

I com es va inspirar?
Vaig decidir que les novel·les policíaques sempre tractarien la corrupció contra les dones i els infants. Ara continuaré amb aquesta idea.

De fet, només és la quarta dona que rep aquesta distinció en 48 anys…

Hi ha un masclisme i un patriarcat imperant que ha fet que només hi hagi quatre dones. Però, Òmnium també veu que quatre dones són molt poques per tenir el premi d'Honor i faran tot el possible per restablir la igualtat entre homes i dones. No es podrà fer ni amb un any ni amb dos, però amb el temps sí.
Per què encara avui dia les dones tenen tantes dificultats?
En ple segle XXI és curiós. Per tota raó hi ha molt patriarcarisme imperant, sobretot al tercer món. 

Vostè és una feminista confessada... 

Vaig començar a ser-ho als 18 anys. Va haver-hi diversos factors que em van fer veure que les coses no eren com tocava. Van ser petits detalls que vam anar veient.

També ha estat una gran defensora del català i dels Països Catalans. Com està ara mateix el català a les illes?

Té bona salut però encara hi ha molt castellanisme imperant, sobretot a la ciutat. A Menorca s'estimen més el mallorquí que a Mallorca. A Mallorca s'ha conservat molt la llengua als pobles, però no hi ha tan d'amor a la llengua com a Catalunya.

Per què?

No ho sé però és així.

Ahir deia que "escriure en català és difícil perquè encara és una llengua minoritzada" 

Sí, i encara ho està. Fins que en el supermercat les marques no diguin les coses amb català, no tindrem una llengua que no estigui minoritzada. Aquest és un exemple en el qual la gent no s'hi fixa i és molt evident. Que no hi hagi el català a les etiquetes ho veuen normal, però no ho és.

El català hauria de ser l'única llengua oficial si Catalunya s'independitza?

Sí. El castellà no hauria de tenir la mateixa categoria que el català. El català hauria d'estar en una categoria superior. Per normativitzar-ho hauria de ser la llengua oficial única. El castellà podria tenir un nivell superior a l'anglès o el francès, però no al català.

Per què es va fer independentista?

Em vaig fer independentista als 18 anys a Palma amb unes amigues. Una de les noies havia rebut d'una llibreria unes banderoles que deien 'Escola en català'. Nosaltres ens vam dedicar a repartir d'amagat a les escoles aquestes banderoles perquè les posessin allà. Llavors em vaig fer independentista dels Països Catalans.

Creu que la veurà la independència dels Països Catalans?

Jo crec que ja no la veure. Però espero que passi.

I la de Catalunya?

Sí. Estic convençuda que la veure si no em moro avui o demà.

Com veu el procés que s'està vivint aquí? S'estan fent les coses bé?

S'estan fent molts passos. El problema amb els pressupostos és només un dels tants inconvenients que es troben quan hi ha un procés que tira endavant. Aquest procés tirarà endavant, segur, tan si hi és la CUP com si no.


http://www.mon.cat/cat/notices/2016/06/_164908.php