El cervell no emmagatzema dades, sinó que les processa...com més coses sàpiga vostè, més punts de connexió té la xarxa del seu cervell i més fàcil és establir-ne de nous...la UE ha de treure ja els artefactes digitals de les escoles...


Com Bill Gates i Steve Jobs, sense ordinador em vaig educar millor.
Sóc alemany:la UE ha de treure ja els artefactes digitals de les escoles.La tele ens treu més del que ens dóna :la vaig prohibir als meus fills i ara m'ho agraeixen. Col·laboro amb l'Obra Social La Caixa ...

Vostè parla de "demència digital": Porta mòbil, doctor?

Sí, perquè sóc gran i sé fer-ne ús sense abusar, però els nens no. Per això no he deixat que en tinguessin els meus fills fins als 18 anys i ara en tenen 20 i m'ho agraeixen

Si els seus fills l'haguessin pogut utilitzar, no serien avui millors professionals?

Hi ha evidències científiques que no. Sap per què Bill Gates o Steve Jobs van triomfar?

...?

Perquè van tenir una excel·lent educació bàsica analògica que els va preparar per ser innovadors i creatius.

Amb ordinadors a l'escola, smartphones i iPads no haurien estat millors?

Al contrari, l'ús d'aquells aparells endarrereix la maduresa dels nens i adolescents i els impedeix concentrar-se i aprendre. El millor per ensenyar és llegir, escriure, prendre notes, treballar amb el professor: això és tecnologia punta pedagògica!

Per què n'està tan segur?

Sóc psiquiatre i neurocientífic i no dono opinions, sinó que he recollit proves durant anys sobre els efectes de la tecnologia digital a les aules que demostren que perjudica l'aprenentatge.

Permeten dedicar el cervell a altres tasques en alliberar-lo de la memòria rutinària?

El cervell humà no és un disc dur que té una capacitat d'emmagatzemar x gigues de dades. No funciona així. Al contrari, si vostè parla cinc llengües, li serà molt més fàcil aprendre'n una altra que a algú que només en sàpiga una.

Com més saps, més fàcil és aprendre una cosa nova.

Perquè el cervell no emmagatzema dades, sinó que les processa. És un conjunt de xarxes neuronals que, en connectar-se, utilitzen la informació que contenen. Per això, com més coses sàpiga vostè, més punts de connexió té la xarxa del seu cervell i més fàcil és establir-ne de nous.

I, al contrari, com més buit és un cervell, més costa d'omplir-lo.

Perquè el cervell funciona al revés que la memòria de l'ordinador. Si vostè sap matemàtiques, li serà més fàcil aprendre física.

Fer servir Google a l'escola dificulta als nens establir aquella base d'aprenentatge?

Si vostè enregistra la classe del professor directament en un arxiu d'ordinador, la seva ment, l'hi asseguro, no aprèn res, perquè no estableix connexions.Si els nois fan servir Google i el que troben no genera relació amb el que ja sabien, tampoc no aprenen res.

Doncs invertim fortunes en ordinadors escolars, iPads i tecnologia digital.

No només és llençar els diners, sinó que a més és contraproduent. Els nens i adolescents necessiten un bon educador sobretot; tota aquesta tecnologia només els distreu i els retarda. Es trist veure nens smombies (zombis amb smartphone) aïllats de tot i de tots.

Però veig que vostè porta un ordinador.

Perquè sóc un adult i ja tinc una base que em va donar una escola en la qual no tenia ordinadors, però sí quaderns, bolígrafs, pissarres i, sobretot, un bon professor que em va anar donant estructures sobre les quals he anat construint el que sé. Ara sí que un ordinador i un smartphone m'ajuden en tasques rutinàries.

Vostè veia la tele a casa quan era nen?

No, i amb els meus fills tampoc. I m'ho agraeixen, perquè mentre creixien llegíem junts i comentàvem llibres; parlàvem de mil coses; compartíem experiències, i ens hem estalviat moltes hores de televisió porqueria. La tele causa obesitat, depressió, insomni...

Fins ara només deien que estupidesa.

També. Els meus fills han crescut més sans i llestos sense televisió i jo, també.

Algun informatiu també instrueix.

En conjunt,la tele ens treu molt més del que ens dóna. Li asseguro que en la meva família no l'hem trobat a faltar.

I la PlayStation?

També fa perdre el temps als nens i els aïlla dels altres. El trist és que a les escoles, les grans multinacionals tecnològiques han aconseguit que joguines digitals absurdes es confonguin amb l'adquisició d'habilitats. Les corporacions han guanyat bilions i els nostres joves han perdut neurones i oportunitats.

Ara per ara, les habilitats digitals no donen als joves més ocupació ni més bons sous.

Perquè en realitat són molt secundàries i per si soles només serveixen per a feines de tercera i mal pagades. Formen consumidors, però, a l'hora de la veritat, les habilitats que sí que es requereixen en una bona feina s'adquireixen interactuant amb els altres, aprenent junts: llegint, escrivint i treballant en equip.

A quina edat creu que la tecnologia digital deixa de frenar l'aprenentatge?

Miri, un smartphone no és diferent d'un automòbil: i oi que no posa al volant el seu fill de dotze anys? Doncs amb un mòbil i l'accés a internet, els seus fills poden aprendre a matar i exposar-se a tota mena de criminals dels cinc continents. Però, sobretot, poden perdre molt preciós temps de formació.

Avui els meus alumnes a la universitat estaven tuitejant: els deixo o no?

Jo, si els meus treuen el mòbil, els faig fora de les meves classes.

I si són estudiants multitasca?

Hi ha experiments sòlids que demostren que ni tan sols les dones són multitasca. No ho és ningú.

Si tens un bon professor a classe i vols aprendre, la resta sobra.

Dr. Spitzer


Publicat a la contra de la vanguardia